-->

dh nak balik MARDI

Views
kejap sangat rasanya cuti weekend ni kan
balik umah seronok tapi kalau kejap sangat pn x best gak
papehal, aku bersyukur sangat2 sebab berkesempatan juga balik umah
kebetulan skrg ni musim cuti sekolah
so, semua ahli keluarga berkumpul..
macam suasana hari raya plak kan?
haha XD
tapi mak jang x balik agi so x complete agi la
xpe2.. yang penting aku berada dengan orang yang aku sayang pun dh cukup
ok la.. balik MARDI nanti kena niatkan hati supaya lebih ikhlas dalam menuntut ilmu Allah ni
Fighting!
balik ni aku layan lagu SNSD yang baru
album japanese diorang
aku suka lagu great escape, mr taxi
best2..
snsd jjang!
seohyun pn dh banyak improve vokal dia
sbb "yonghwa" kah?
haha.. jokin' lorh...
ok..
adios..
bon voyage...
bye3

my lovely SNSD.. Fighting girls....

minggu ke 2 di MARDI Bukit Tangga Kedah

Views
alhamdulillah
pejam celik pejam celik kami dah pn abes minggu ke 2 kat sini
cepat betul masa berlalu
terlalu banyak yang perlu kami pelajari lagi
ilmu Allah ni luas
dalam dunia pertanian sendiri banyak sangat ilmu tentang pokok
baru-baru ni kami pergi tgk germplasm
then, this week kami blaja pasal pruning and thinning
kalau setakat belajar teori tanpa turun padang melakukan sendiri kerja2 macam ni
kita xkn dpt pengalaman sebenar tentang sesuatu ilmu
kalau nak tau, pokok mangga ni pn sensitif tau
memamg nampak macam senang je bila tanam kat rumah
sebab kalau kat rumah biar tak terjaga pokok tu pn pokok boleh hidup
tapi kalau untuk tujuan komersial
setiap aspek perlu diambil kira
contohnya macam pembajaan, penjagaan, dan lain2 lagi la..
kalau tak nanti rugi bila pokok tak menjadi
betul x??
ok..
pruning ni kita jalankan supaya bahagian pokok yang terkena penyakit akan dibuang bagi mengelakkan jangkitan pada bahagian lain
selain itu, kalau boleh kita nak kurangkan bilangan dahan atau ranting yang terlalu banyak supaya pokok dapat melakukan photosynthesis dengan lebih efisien
kalau ada pertumbuhan pucuk baru
nanti pokok akan fokus pada pucuk tu
so, bahagian pembentukan buah akan mendapat kurang makanan yang sepatutnya
yang kitorang buat kaedah pruning semalam ialah
139 TT
atau
open centre 139
credit to http://www.fazendatamandua.com.br/engfutur03.htm

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...