-->

kelulut dan lebah???

Views
jom kita terokai dunia lebah dan kelulut yang penuh keajaiban dan misteri
menariknya sifat lebah ini sudahpun termaktub dalam Kalamuallah berabad tahun yang lalu...
subhanaAllah~
lebah pekerja atau worker bee ni sebenarnya merupakan lebah betina..
sbb tu la kot lebah2 tuh rajin
haha XD
lebah pekerja ni hanya boleh hidup selama 35-45 hari je..
atau mungkin lebih pendek jangka hayatnya kalau dia menyengat
bila sengat hilang, dia automatik akan turut mati..
tapi, hidupnya diabadikan dengan jasa dan baktinya yang tak berbelah bagi pada ratu...
diorang akan sama2 protect sarang dari sebarang ancaman
sebab tu bila kita berada berdekatan dengan sarang lebah
siap la kalau kena sengat tuh.. haha
lebah akan mengeluarkan feromon bila dia sengat kita
so, 'geng'2 dia akan tertarik bila hidu feromon ni dari jauh..
so, bila dh kena sengat tuh jangan lupa lari ea..
kalau xnk kena serang secara besar-besaran... keke

persamaan lebah dan kelulut nih sebenarnya both are agent for pollination
hurm.. kelulut or stingless bee ni sangat berguna utk tujuan pollination
dan jgn risau, dia x menyengat macam lebah..
nama pn 'stingless'.. hihi
ingat x propolis y dlm iklan Colgate tuh?
propolis tuh sebenarnya datang dari sarang kelulut..
warna dia agak kehitam-hitaman dan berbau seperti kulit kayu
nmpk dari jauh mcm tahi/fras
tapi, bukanlah~
bau dia wangi je.. hehe
hurm.. setakat tu je kot..
nt update len k..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...