-->

::kisah kelip-kelipku::

Views

ttbe rasa agak rajin nak update entri panjang2 ni.. since mata pn segar-bugar lepas sahur tadi.. Alhamdulillah :)
Alkisahnya, waktu aku kecik2 dulu, ayah/tok wan aku pernah cerita kat aku pasal kehidupan orang tua zmn dolu2..
waktu kita blm ada kemudahan elektrik ni la..
dia cakap bila lampu pelita dh abes minyak, kalau nak membaca.. diorang tangkap kelip-kelip letak dlm bekas kaca..
nanti 'Kelip-kelip' nih la yang menerangi kegelapan malam :)..


aku sendiri pun pernah merasai hidup dalam dunia pelita....
sempat merasainya since aku lahir sampai umur aku mencecah dlm 6 tahun kot..
kiranya aku memang pernah la membaca buku guna pelita mcm zmn dolu2...

Read more>>>

yang aku inga, bila nak baca buku, kena duduk betul2 berhadapan dengan pelita.. kalau x, alamatnya jadi objek legap la aku nanti sbbb membelakangkan cahaya.. haha
panas gak la muka ni menahan bahang menghadap api pelita tu kan.... cubaan~

kalau rasa2 mcm dh agak bosan, sibuk la jari-jemari aku ni main bayang2 kat dinding...

mungkin disebabkan masa tuh adik2 aku yang lain masih belum dilahirkan, perhatian mak dan ayah lebih tertumpu pada aku sorang..
so, ayah aku agak strict dlm bab2 mendidik anaknya y degil sorang ni.. aku la tuh.. kekeke

bayangkanlah waktu aku masih budak hingusan, baru 5 tahun... disuruhnya aku baca sifir 6 sblm lelap mata nak tidur.... (by the way, aku tido ngan mak ayah lagi time tuh)

terpaksa la mulut ni terkumat-kamit dlm keadaan mengantuk teramat sambil menghitung sifir dengan jari... bila salah dicubitnya aku...

nasib baik ada mak kat sebelah tlg backup... hehe

huhu.... bila dikenang kembali kenangan2 ni.. aku bersyukur dengan segala yang pernah terjadi dalam hidup aku....

disebabkan didikan tegas ayah aku waktu kecil dulu la aku lebih mudah mempelajari benda baru, mudah menghafal... bak kata orang, melentur buluh biarlah dari rebungnya... x gitu kwn2?

so, sekarang... bila aku terpandang je kelip-kelip.. automatik aku akan terkenang childhood memories back then......
dan juga kasih sayang yang mak ayah aku curahkan pada aku since aku kecik sampai la dh besar (wlpn x nmpk ketara dari segi saiz).. huhu

mak ayah... thanks for everything!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Early Enrollment SEAT SALE - Ends Tomorrow!