-->

Kebijaksanaan Saidina Ali dalam menyelesaikan masalah :)

Views
Seorang lelaki hampir menemui ajalnya dan sebelum meninggal, beliau menulis wasiat seperti berikut:

"Saya mempunyai 17 ekor unta dan 3 anak lelaki.

Bahagikan unta-unta saya supaya anak lelaki sulong saya mendapat separuh, anak kedua mendapat 1/3 dan anak bongsu saya 1/9 daripada jumlah unta-unta saya."

Setelah kematiannya, sanak saudaranya membaca wasiat tersebut dan menjadi bingung sambil berkata:

"Bagaimana kita boleh membahagi-bahagikan 17 ekor unta dengan cara begini???"

Setelah puas berfikir, akhirnya mereka mengambil keputusan bahawa hanya ada seorang sahaja lelaki di seluruh Tanah Arab yang dapat membantu mereka menyelesaikan masalah ini: Ali bin Abi Taalib

Lantas mereka pun pergi menghadap Sayyidina Ali k.w sambil mengajukan masalah mereka.

Ali berkata:

"Baiklah....saya akan bahagi-bahagikan unta-unta tersebut berlandaskan wasiat yang tertulis.

Saya akan meminjamkan seekor daripada unta saya supaya jumlah keseluruhannya menjadi 18 (17+1)

Sekarang mari kita bahagi2kan mengikut wasiat simati.

Anak sulong mendapat 1/2 daripada 18 = 9

Anak kedua mendapat 1/3 daripada 18 = 6

dan anak bongsu mendapat 1/9 daripada 18 = 2

Jumlah unta keseluruhannya = 17

kemudian Sayyidina Ali k.w. berkata:

"Sekarang, saya akan ambil balik unta saya"
 



Hehe.. bijak2 :)

credit to : FB profile

by the way, sape2 y ada fb, leh la add FB profile ni

Timeline nye sentiasa dipenuhi dgn kata2 nasihat

:)
may Allah bless all of you


Tahniah buat sume SPM candidates 2011..
SMAPL pn mencatat keputusan cemerlang diz year
Alhamdulillah, mabruk adik2 sayang 


datang dengan harapan, pulang dengan kejayaan
rindu Iklim Dini SMAPL

4 comments:

  1. Saidina Ali mmg bijak... gedung ilmu..

    jom tmbah ilmu.=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/03/turunnya-nabi-isa.html

    ReplyDelete
  2. hebat dan bijak! kagum sgt.. :)

    ReplyDelete
  3. Hebat.
    Kalau Awan sudah lama surrender. Sampai gilalah berfikir.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Early Enrollment SEAT SALE - Ends Tomorrow!