-->

Sabar dan Mengeluh#

Views





Pada zaman dahulu, ada seorang hamba ALLAH pergi menunaikan haji di Baitul Haram. Ketika sedang bertawaf, tiba-tiba dia terlihat seorang wanita yang kelihatan berseri dan bersinar wajahnya.
Terlintas di hatinya, "Demi ALLAH, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu, tidak lain sebabnya pasti kerana tidak pernah bersedih hati dan risau".

Wanita yang mendengarkan ucapannya itu lalu bertanya, " Apakah yang menyebabkan engkau berkata begitu wahai saudaraku? Demi ALLAH, aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan seorang pun yang menyekutuinya aku dalam hal ini".

Hamba itu bertanya lagi, " Apakah hal yang merisaukanmu?"

Wanita itu menjawab, "Pada hari suamiku sedang menyembelih kambing korban, dan aku mempunyai 2 orang anak yang sudah mampu bermain dan yang seorang lagi menyusu, ketika aku bangun untuk membuat makanan, tiba-tiba anakku yang agak besar berkata pada adiknya,
" Hai adikku, sukakah aku tunjukkan padamu bagaimana ayah menyembelih kambing?".
Jawab si adik, "Baiklah kalau begitu?"

Lalu disuruh adiknya baring dan disembelihkannya leher adiknya itu. Kemudian dia merasa ketakutan setelah melihat darah memancut keluar dan lari ke bukit yang mana di sana pula, dia telah dimakan oleh serigala.

Ayahnya yang berusaha mencari anaknya mati kehausan, dan ketika aku letakkan bayiku untuk mencari suamiku, tiba-tiba bayiku merangkak menuju ke periuk yang berisi air panas. Ditariknya periuk yang panas itu lalu tumpahlah air panas itu terkena ke badannya sehingga habis melecur kulit badannya. Berita ini didengari oleh anakku yang telah berkahwin dan tinggal di daerah lain, maka jatuh pengsanlah dia mendengarkan perkhabaran itu hingga sampai ajalnya. Dan kini aku tinggal sebatang kara di antara mereka semua."

Lalu bertanya lagi hamba ALLAH tersebut, "Bagaimanakah kesabaranmu dalam menghadapi semua musibah yang sangat hebat itu?"

Wanita itu menjawab, "Tiada seorang pun yang dapat membezakan sabar dengan mengeluh melainkan dia menemukan di antaranya ada jalan yang berbeza. Adapun sabar dengan memperbaiki yang lahir, maka hal itulah yang terbaik dan terpuji akibatnya. Dan adapun mengeluh, maka orangnya tidak mendapat ganti yakni sia-sia belaka."

Cuba kita kaitkan dengan kehidupan kita sehari-hari...
adakah kita lebih banyak mengeluh daripada bersabar dengan segala yang terjadi
Mungkin kita lebih banyak mengeluh memikirkan musibah tanpa menyedari terlalu banyak nikmat yang ALLAH beri tanpa kita syukuri...
setiap perjalanan hidup takkan sepi dari onak dan duri..
bersabarlah dengan ketentuan Ilahi
Fikirkan kesusahan orang yang lebih teruk daripada kita..
dan syukurilah rahmat Ilahi kerana dengan ujian ALLAH lah, menyentuh kalbu kita untuk mendekatiNya..
Ingatlah insan yang diuji, ALLAH masih menyintaimu.....



Rasulullah s.a.w bersabda dalam firman Allah dalam sebuah hadis Qudsi,:

" Tidak ada balasan bagi hamba-Ku yang Mukmin, jika Aku ambil kekasihnya dari ahli dunia kemudian ia sabar, melainkan syurga baginya.".


Semoga kita tergolong dalam golongan orang2 yang bersabar...... Selamat beramal ^^

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Early Enrollment SEAT SALE - Ends Tomorrow!